Hvad er GOTS-certificering?

GOTS (The Global Organic Textile Standard) er en standard for økologiske fibre. Det er en certificering som er kendt for at være den skarpeste i hele verden. Den giver en anerkendelse om, at hele forsyningskæden i ens virksomhed lever op til høje standarder omkring bæredygtighed. GOTS er anerkendt i hele verden. 

Det mest kendte krav i en GOTS-certificering er, at ens produkt skal være økologisk. Hos A.C.T. Social ville vi gå hele vejen. Vi ville sikre, at du som forbruger kunne træffe det mest bæredygtige valg ved at vælge A.C.T. Social.

Som en del af vores bæredygtige DNA har A.C.T. Social en ensartet GOTS-certificering og vi bruger kun europæiske GOTS-certificerede leverandører. Denne høje standardcertificering af tøj er ikke en engangsgodkendelse, men evalueres og verificeres en gang om året af en uafhængig certificeringsorganisation. Dette holder os opmærksomme på konstant at producere tøj, der efterlader så lidt skade som muligt på naturen og de involverede mennesker.

Hvert eneste trin i produktionen skal være GOTS-certificeret, hele vejen fra forarbejdning af fibrene til den virksomhed, der sælger produktet.
Vi samarbejder med de bedste fabrikker og mennesker i verden, der fravælger den "konventionelle" modebranche og deler vores mission om at ændre modebranchen til det bedre.

• Ingen giftige kemikalier
• Ingen børnearbejde
• Begrænset arbejdstid og kompensation for mere end 8 timers arbejde om dagen
• Fair løn og ferieaftale
• Strenge krav til miljøaspekter
• Retningslinjer for sundhed og sikkerhed

GOTS-certificeret

Hvorfor vælge at blive GOTS-certificeret?

GOTS-certifikatet er mode-industriens mest bæredygtige certifikat.

Der er mange brands der reklamerer med "bæredygtighed" uden at have nogle substans i det. Det er det man kalder for green-washing. Ønsker man at handle bæredygtigt tøj, så anbefaler vi, at man kigger efter GOTS-certifikatet.

"Vi skal kontrollere hele processen fra vi dyrker bomuldet- til vi sælger tøjet videre. Alt skal overholde GOTS-standard. Det er en nødvendighed for at få en bæredygtig mode-industri." Helder, vores leverandør i Portugal.

"GOTS-certificering er det mest troværdige certifikat" Simon, vores leverandør i Portugal

Hvilke brands er GOTS-certificeret?

Ganske få brands er i virkeligheden bæredygtige.

Der er mange brands der reklamerer med "bæredygtighed" uden at have nogle substans i det. Det er det man kalder for green-washing. Ønsker man at handle bæredygtigt tøj, så anbefaler vi, at man kigger efter GOTS-certifikatet.

En vision for en bedre fremtid
Hvordan det hele startede
Nutidens modeindustri skader vores planet i stigende grad, og vi er nødt til at tage A.C.T.ion nu! For at stoppe de miljømæssige konsekvenser af fast-Fashion, er hele branchen nødt til at ændre sig drastisk  A.C.T. er forpligtet til at sætte et godt eksempel på en mere cirkulær forretningsmodel i modebranchen.  Vi tror på en kompromisløs tankegang, når det kommer til konstant at forbedre vores indsats og praktisere en gennemsigtig forretningsmodel. 
Stadigt skiftende krav og et skarpt fokus på miljøet har i de senere år tvunget de konventionelle modemærker til at ændre den måde, de køber og producerer deres kollektioner på – selvom nogle mærker har gjort en stor indsats, er der stadig lang vej igen. 
Højere omkostninger til indkøb af bæredygtige materialer har indflydelse på salgspriser, hvilket gør det svært for mange brands at skifte til en mere bæredygtig forretningsmodel. I de allerværste tilfælde vil mærker ikke indrømme manglende evne til at ændre sig, og vil forsøge at få dig til at tro, at det, de gør, er nok. Men det er det ikke! Greenwashing sker langt oftere end det burde, og vi vil ikke finde os i det. Derfor er det ekstremt vigtigt for os at bygge et gennemsigtigt brand, så du ved præcis, hvad du køber, og til hvilken pris. 
For nogle år siden besluttede Carsten Søndergaard sig for at sælge sin andel i en stor modevirksomhed og tog en pause fra branchen for at finde ud af, hvad hans plads her i verden skulle være. Han var blevet træt af forbrugs-mindsettet, hvor nyt altid var bedre, og man konstant var nødt til at købe ting for at føle sig fuldendt. Hans værdier passede simpelthen ikke sammen med branchen længere.  
Han var på det tidspunkt blevet mere opmærksom på den katastrofale indflydelse modeindustrien har på planeten, og han begyndte at blive mere bevidst i sine egne vaner. Men han indså hurtigt, at ét individs ændrede vaner ikke var nok. Der skulle mere til! Med sin erfaring fra modebranchen tænkte han: “Der er kun nok så meget jeg kan gøre som individ, men hvis jeg kan lave en modeforretning, hvor miljøet er hovedfokus, så kan jeg gøre en ægte forskel!” Og det gjorde han så.  
Carsten ville gøre op med modebranchen og bevise, at det at gå op i mode ikke nødvendigvis behøver at betyde, at man ikke går op i planetens velbefindende. Med sine mange års erfaring i branchen, var han meget sikker på, hvad han ikke ville have sin nye virksomhed til at være, og fra det udgangspunkt kom han frem til, hvad den så skulle være. Sådan blev A.C.T. Social født – et æstetisk og transparent modebrand, der forpligter sig til konstant at mindske deres sociale og miljømæssige aftryk samtidigt med, at facilitere et socialt community for forbrugere, der ønsker en forandring.